Teamleiders, decanen, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders en andere functionarissen zijn van veel betekenis voor de leerlingen en voor de collegae.
Tussen school en thuis is er vaak veel meer aan de hand dan we vermoeden. Belangrijk is het om de leerlingen en zijn ouders in de context van het gezin of van de opvoedingssituatie te zien en zo meer inzicht te krijgen in de problematiek die de leerling heeft en vanuit die context ook de ontstane situatie te benaderen.
In een training op maat maken bv middenkaderfunctionarissen kennis met de principes van de contextuele leerlingbegeleiding en oefenen we hoe zij in contact met ouders, collegae en instanties buiten de school vanuit het contextuele gedachtegoed kunnen handelen
Teamleiders nemen een bijzondere positie in in de school, omdat zij enerzijds zich verbonden weten met hun team en anderzijds ook participeren in de schoolleiding. Deze sandwichpositie brengt vaak problemen met zich mee. In een training leren teamleiders vanuit een verdieping van gespreksvaardigheden en communicatievaardigheden hoe zij meervoudig loyaal kunnen handelen binnen hun organisatie. Ook werken we vanuit diverse concepten de eigen casuïstiek van de deelnemers uit.