Adequate communicatieve vaardigheden en gespreksvaardigheden zijn onmisbaar voor een goed functionerende professional.
Galini is gespecialiseerd in het trainen van mentoren, teams, docenten en onderwijsondersteunende medewerkers.
Deze trainingen zijn op maat in overleg met de klant (schoolleiding, directie).
In het kader van Passend Onderwijs zijn vaardigheden om effectief, verbindend en geweldloos te communiceren nog relevanter dan voor de invoering van de wet Passend Onderwijs. Hoe geef je als mentor, docent, leerling coördinator et cetera ouders als educatieve partner de rol in de begeleiding van en het onderwijs aan hun kind die nodig en wenselijk is.
Enkele voorbeelden:
Training voor beginnende mentoren als basis voor een succesvol mentoraat: praktische basisvaardigheden zoals het voeren van gesprekken met leerlingen, ouders en collegae; diverse soorten gesprekken komen aan bod: tienminutengesprek met ouders, slechtnieuwsgesprek, helpend gesprek, studievoortgangsgesprek, disciplinegesprek. Ook het signaleren van problemen die leerlingen kunnen hebben is een belangrijk onderdeel en ook het leren beïnvloeden van positieve groepsvorming.
Training voor gevorderde mentoren: in deze training werken we aan het optimaliseren van gespreks- en communicatievaardigheden; we verdiepen een aantal themas uit de leerlingbegeleiding vanuit het contextuele gedachtegoed van Nagy en vanuit de transactionele analyse.
Training voor onderwijsondersteunende medewerkers: het OOP is het visitekaartje van de school. In de training besteden we veel aandacht aan basisvaardigheden m.b.t. communicatie, aan het signaleren van leerlingen en aan het voorkomen van conflicten en het omgaan met lastige situaties.
Training voor teams in het kader van teambuilding: nu steeds meer scholen werken met kleinere teams die verantwoordelijk zijn voor een specifieke groep leerlingen, is het van groot belang dat een team ook als team leert te opereren. Een team is nog geen team als er team op staat. Met behulp van diverse werkvormen en methodieken werken we een of meerdere dagen aan o.a. het zichtbaar maken van elkaars kwaliteiten, werkstijlen, afstemming van taken en werkzaamheden. Dit alles om nog beter het onderwijs en de zorg te optimaliseren, waardoor er aan elke leerling recht kan worden gedaan en er tevens recht wordt gedaan aan de sterke kanten van ieder teamlid.